Saturday 16 January 2016

Catatan : Solat



Apabila kita ada masalah hubungan dengan manusia (seperti ada dendam, ada marah, ada sengketa, ada dingin dan lainnya), maka cuba periksa pada solat kita, apakah ada masalah pada solat kita? Kerana seseorang yang menjaga hubungannya dengan Allah Ta'ala di dalam solat, maka Allah Ta'ala akan menjaga hubungannya dengan manusia.

— al-Fadhil Ustaz Muhadir Haji Joll
---myheartbeatsforislam

Hati aku ini punya masalah,kerana solatku bermasalah,



Muhasabah solatmu syg,ia perbualanmu dengan Allah.bawa keluar apa dr dalam solat ke luar solat,penghayatan solat bukan sekadar mengadakan solat namun mendirikannya.

Bukan sekadar sesi aduanmu,namun ia wasilah 'kebersamaan' mu dengan Allah.
Sukses bukan sekadar di dunia,akhirat jua.Itu yang terpenting.Dan solat adalah wasilah kejayaan dunia dan akhirat.
Dan jalan menuju kejayaan itu takkan kau mampu tempuhinya kecuali dengan izinnya,izinNya dan bantuanNya perlu kau cari melalui perkara yang Dia Cintai dan penghindaran apa yang Dia benci.

Mengingati kembali perkongsian ust Pahrol Mohd Juoi di IKIMFM ,pesannya ,utk mendapatkan bantuan Allah,perlulah lakukan apa yang Allah cintai. Antaranya ialah  bekerja dengan itqan .

Sabda Rasulullah SAW,

((إِنّ الله تَعَالى يُحِبّ إِذَا عَمِلَ أَحَدُكُمْ عَمَلاً أَنْ يُتْقِنَهُ ))

Hadis Riwayat Al Baïhaqi

Bekerja dengan ITQAN.
(sbenarnya ust Pahrol bercakap ttg cara mendapatkan Ikhlas ,Ikhlas adalah sebahagian dari bantuan Allah. )
Itqan,melakukan kerja dengan tekun adalah dengan menghadirkan seluruh konsentrasi jiwa dan badan,lahiri dan batini,dalam melakukan sesuatu perkara. Konsepnya bukan sekadar pelaksanaan,namun keberhasilan dalam perkara tersebut.Begitu jugalah dengan solat,bukan sekadar utk diselesaikan,namun utk ditunaikan dengan sepenuh hati .

Because we only live once,so sewajibnyalah kita tdak mengabaikan peluang solat yang hanya sekadar didunia ini.

Sentiasa doa utk dapatkan taufik , hidayah dan kekuatan utk khusyuk dan jaga khusyu' dalam solat.

Ada yang memandang tanda khusyu' adalah dengan mengalirnya air mata,namun khusyu' munafik juga boleh ada tangisannya.Namun tangisannya palsu.


“Tanda shalat yang khusyu adalah,” ujar Imam Al-Ghazali “tercegahnya sang pelaku Dari berbuat keji dan mungkar hingga ke shalat berikutnya. Jika subuhmu khusyu, mana antara subuh hingga dzuhur kau kan terjaga dari berbuat yang nista dan yang jahat hingga tibanya waktu dzuhur. Begitu seterusnya.”


"Tanda diterimanya amal hamba disisi Allah,“ ujar imam Ibn Rajab Al-hanbali “adalah ketika satu ketaatan menuntunnya pada ketaatan yang lebih baik lagi. Adapun tanda ditolaknya amal adalah ketika ketaatannya disusuli dengan kemaksiatan, ia tak tercegah darinya.

Salim A Fillah - Lapis Keberkahan
Oh ya wahai diri,khusyu' itu perlu kau jaga dengan menjaga tingkah lakumu,amalanmu,hatimu dan makananmu dr segala yang melalaikan dan syubhah.

Wallahu'alam

AllahuMustaan.

No comments:

Post a Comment