Thursday 31 March 2016

فاطمة الزهراء عليها السلام



بسم الله الرحمن الرحيم، أما بعد

Segala puja dan puji hanyalah untuk Allah, selawat dan salam ku hadiahkan buatmu Wahai Kekasih Allah, dan kepada seluruh ahli keluarga dan empunya manaqib yang mewangi di sisi Allah. Terlalu banyak nikmat dan kurnian Allah kepada kita samada dari segi zahir mahupun batin. Di antaranya kurniannya itu ialah Allah mengutuskan kepada kita Saidina Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم daripada keturunan yang paling mulia dan terhormat sepertimana sabda Baginda صلى الله عليه وآله وسلم :

إن الله اصطفى كنانة من ولد إسماعيل ، واصطفى قريشا من كنانة ، واصطفى من قريش بني هاشم ، واصطفاني من بني هاشم

Kita mulia dan istimewa kerana Saidina Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم . Dan Allah juga memuliakan kita dengan diturunkan syariat yang di mana Syariat ini merupakan penutup bagi segala Syariat yang lain. Bahkan ketika kembalinya Nabi Isa a.s ke dunia ini nanti juga akan menghukum dengan Syariat yang dibawa oleh Saidina Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم . Sayyiduna Rasulullah SAW tidaklah pula meninggalkan syariat ini begitu sahaja tanpa ada penjaga dan delegasi yang akan memelihara syariat Muhammadi ini , dan ketahuilah penjaga Syariat ini ialah ahli baitnya yang suci lagi mulia. Sabda Sayyiduna Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم :

إني تارك فيكم الثقلين ، كتاب الله و عترتي أهل بيتي

Ramai dikalangan para ilmuwan dan ulama’ islam mencoret pena mereka dalam menceritakan kelebihan Al Itrah (ma’ruf dikalangan ulama’ bila sebut Al Itrah, ia kembali kepada Ahlul Bait berdasarkan hadis yang disebut tadi ) untuk mendapat bahagian dalam syafaat dan berkhidmat kepada Sayyiduna Rasulullah dan Al Itrah. Bahkan jika kita meneliti sesetengah kitab-kitab sirah dan tarajim, kita akan dapati penceritaan yang terperinci tentang Ahlul Bait Sayyiduna Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم. Dan di antara ulama’ yang menceritakan kelebihan Al Itrah dan khususnya Saidatina Fatimah Al Batul عليها السلامialah Imam Al Hafiz Abu Abdullah Al Hakim an Naisaburi, empunya kitab hadis Mustadrok. Kitab ini antara yang paling luas dalam penceritaan kisah dan ahwal Saidatina Fatimah Al Batul عليها السلام .

Sayyidah al Fatimah عليها السلام merupakan ketua bagi para muslimah di Syurga kelak seperti mana sabda Baginda صلى الله عليه وآله وسلم yang diriwayatkan oleh Imam al Bukhori dalam bab manaqib,

فاطمة سيدة نساء أهل الجنة maknanya Saidatina Fatimah merupakan penghulu bagi kaum wanita di Syurga.

Dan diriwayatkan juga oleh Imam al Bukhori, فاطمة بضعة مني فمن اغضبها اغضبني maknanya Saidatina Fatimah sebahagian dariku, barang sesiapa yang memarahinya maka umpama dia memarahiku.

Saidatina Fatimah عليها السلام penghulu yang mulia, anakanda kepada Baginda عليهما السلام , penghulu wanita di Syurga kelak, antara insan yang paling disayangi oleh Sayyiduna Rasulullah عليه السلام .



Ibu kepada al Hasanaini, pemuda syurga, moyang keturunan yang mulia, dan merupakan isteri kepada Sayyiduna Ali عليه السلام dengan perintah daripada Allah.

Seorang ahli ibadat yang zuhud, ibunya yang mulia Sayyidah Khadijah رضى الله عنها merupakan kekasih hati Sayyiduna Rasulullah عليه السلام .

Dilahirkan Sayyidah Fatimah عليها السلام dekat dengan tarikh sebelum perutusan Baginda menjadi Rasulullah .

Sayyidah Fatimah عليها السلام dikahwinkan dengan Sayyidina Ali عليه السلام dua tahun selepas berlakunya Perang Badar al Kubra.

Diangkat bertemu Azza wa Jalla selepas enam bulan pemergian ayahandanya untuk betemu dengan Yang Maha Esa. Dan umurnya waktu itu menurut pendapat yang paling sohih ialah 27 tahun. Dimaqamkan di perkuburan al Baqi’. Kelebihannya banyak sekali termaktub dalam karya karya para ulama’ .

Antara karangan para ulama’ mengenai Sayyidah Fatimah عليها السلام yang saya jumpa ( segala kekuasaan milik Allah ) :

1 أعلام الهداية فاطمة الزهراء عليها السلام – himpunan karangan persatuan ahlul bait.

2 بضعة المصطفى - Muassasah as Satin

3 بيت الاحزان في مصائب سيدة فاطمة الزهراء عليها السلام - Syeikh Abbas al Qummi

4 سيدة النساء فاطمة الزهراء

5 فضائل فاطمة الزهراء عليها السلام - Imam al Hafiz Abu Abdillah al Hakim an Naisaburi ( dalam kitab hadis beliau iaitu al Mustadrak banyak mengeluarkan hadis tentang kelebihan Sayyidah Fatimah az Zahra )

6 تفضيل السيدة فاطمة الزهراء على نساء العالمين - karangan sadah Ghumari al Muhaddis Sayyid Abdul Aziz al Ghumari

7 إنها فاطمة الزهراء عليها السلام - Syeikh Muhammad Abdul al Yamani

8 فاطمة الزهراء عليها السلام أفضل أسوة للنساء - Sayyid Muhammad al Husaini as Syirozi

9 فاطمة الزهراء عليها السلام من المهد الى اللحد - Sayyid Muhammad Kazim

10 عقد اللول من سيرة الزهراء البتول

11 قبسات من حياة الرسول

Dan ada sahaja bab khusus tentang manaqib Sayyidah Fatimah عليها السلام jika kita buka kitab-kitab hadis seperti Dalail Nubuwwah, al Mustadrak dan lain-lain.


Wallahu ‘alam

Tulisan ini bukanlah tulisan asli penulis ,bahkan ianya adalah perkongsian dari seorang sahabat,Bintu Mohamd.

Semoga ia bermanfaat.

AllahuMustaan.

1 comment:

  1. I am very greatfull to you as you shared this.I am recently developing associate app apple help that is you may have an interest to seem on that :

    ReplyDelete