Wednesday 30 March 2016

Dysmenorrhea dan wanita

Bismillahirrahmaanirrahim

Tulisan kali ini berkenaan dengan Dysmenorrhea.
Dysmenorrhea merupakan istilah medik(medical term) yang merujuk kepada kesakitan/rasa nyeri yang dialami oleh wanita sebelum atau sewaktu haidh.

Terdapat dua tahap dysmenorrhea : Primary Dysmenorrhea dan Secondary Dysmenorrhea.

Primary Dysmenorrhea merujuk kepada kesakitan biasa yang dialami oleh wanita yang biasanya tidak memerlukan kepada rawatan khusus.Ianya beransur hilang dengan berakhirnya kitaran haidh.
Kesakitan biasanya dirasai pada kawasan bahagian bawah abdomen ( lower abdomen ).

Manakala Secondary Dysmenorrhea pula merupakan serangan kesakitan yang tidak hanya berlaku pada tempoh haidh ,bahkan boleh berlarutan walaupun setelah tamat tempoh haidh. Ianya berpunca daripada kelainan pada organ reproduksi wanita tersebut seperti Endometriosis, Adenomyosis, Fibroid.

Simptom-simptom kesakitan:

-Rasa nyeri/sakit pada bahagian abdomen,khususnya bahagian bawah abdomen(Sakit boleh menjadi teruk pada masa-masa tertentu.)

-Rasa tekanan di dalam abdomen

-Sakit di bahagian pinggang, tulang belakang, dan dalaman paha

-Sekiranya teruk,boleh membawa kepada muntah -muntah,perut tidak selesa serta cirit birit

Punca Dysmenorrhea (senggugut) :

Kesakitan ini berlaku apabila rahim,yang merupakan salah satu dariada otot manusia,mengalami pengecutan.Pengecutan yang berlaku ,sekiranya terlalu kuat,akan menyebabkan perlanggaran pada salur darah berhampiran yang kemudiannya mengakibatkan penyekatan bekalan oksigen ke tisu otot rahim,yang kemudiannya menyebabkan kesakitan apabila sebahagian daripada otot kehilangan bekalan oksigen. 

Ia juga turut disebabkan oleh hormon prostaglandin yang dihasilkan oleh wanita.Hormon ini meningkat ketika menjelangnya haidh dan memuncak ketika haidh dan berkurang seiring berakhirnya haidh.
Peningkatan prostaglandin inilah yang menghasilkan rasa nyeri ketika haidh.


Bagaimana mengatasi/mengurangkan kesakitan Dysmenorrhea :

Tanpa Ubat :

Dr Zubaidi Haji Ahmad dalam satu post Facebooknya menyatakan:

Jika mengalami keadaan ini,cara yang paling mudah untuk mengatasinya adalah dengan pengambilan air mineral sebanyaknya. Jangan biarkan diri berada dalam dehidrasi. Makan sepotong nenas dan betik dapat juga membantu kerana kedua-dua buah ini membantu mengurangkan kekejangan otot rahem dan perut.

Selain itu ,olahraga juga mampu membantu mengurangkan kesakitan saat senggugut,hal ini disebabkan olahraga membantu meningkatkan pengaliran darah ke dalam rahim .

Anda juga boleh mengurangkan rasa sakit dengan meletakkan botol berisi air panas atau heating pad di bahagian bawah abdomen anda atau dibahagian belakang badan anda(yang berkaitan).Mandi air panas juga membantu mengurangkan kesakitan.

Dengan Ubat:

Untuk sakit yang tidak serius,pengambilan ubat tahan sakit seperti Paracetamol ,Ibuprofen  atau Naproxen sudah mencukupi,namun harus diperhatikan juga,sekiranya anda mempunyai alergi terhdap NSAID,maka pengambilan harus diberhentikan .Pengambilan yang sebaiknya adalah sebaik sahaja kesakitan bermula.

Anda juga perlu mendapatkan rehat secukupnya,elak makanan yang mengandungi caffeine dan garam yang tinggi,elakkan merokok dan minuman beralkohol serta mendapatkan urutan di bahagian yang sakit.

Untuk pesakit yang mengalami Secondary Dysmenorrhea,anda perlu mendapatkan rawatan doktor.

Wallahua'alam Bissowab.


No comments:

Post a Comment